feb202207

”Hvis jeg ikke kom på hjælpeskole, fik jeg ingen skolegang overhovedet,” fortæller 11-årige Manuel. Children’s Mission støtter 45 hjælpeskoler i Bangladesh. Skolerne underviser tusindvis af børn, der ellers ikke havde en chance for at komme i skole.

Skolegang er en ret, men langt fra en realitet for alle børn. I landdistrikterne i Bangladesh er mange familier så fattige, at børn i stedet tvinges til at arbejde for familien.

Children’s Missions partner FCCB driver 45 hjælpeskoler i Bangladesh. Disse ”Tutorial Schools” giver enkel undervisning til 3.600 børn i alderen 6-11 år.

Fattigdom tvinger børn i arbejde

Undervisningen foregår i enkle lokaler. I hver hjælpeskole er der to lærere, der hjælper eleverne. Halvdelen af eleverne ankommer om morgenen, mens resten modtager deres undervisning om eftermiddagen.

Børnene kommer fra meget belastet baggrund. Forældrene er ofte analfabeter og daglejere. Selv børnene skal ofte arbejde for at familien får mad.

Uden hjælpeskole – ingen skolegang

Manuel er elleve år gammel og har studeret på hjælpeskolen i fem år.

– Min mor fik kræft og døde for to år siden, så nu er det kun mig, far og min tante tilbage. Vi har et lille hus med lervægge. Min far arbejder som daglejer, men han tjener ikke mange penge. Far opfordrer mig til at gå i skole. Jeg går på hjælpeskolen. Hvis det ikke var for det, havde jeg ikke kunnet gå i skole, fordi min fars indkomst er så lille, siger han.

Hjemmeundervisning under pandemien

Under pandemien lukkede de bangladeshiske myndigheder alle skoler i landet. Myndighederne tilskyndede digital undervisning, hvilket var umuligt for fattige børn i landdistrikterne.

Lærerne fra hjælpeskolerne tog derfor hjem til børnenes landsbyer og underviste dem i små grupper uden for hjemmene. De udleverede også opgaver, som børnene skulle arbejde med, indtil læreren kom på besøg næste gang.

Drømmer om at undervise andre børn

Anjoli går i fjerde klasse. Hendes forældre er dagarbejdere, men indkomsten er så lille, at de ikke har råd til at betale for skoleudgifter.

– Nu går jeg på hjælpeskolen, hvor min lærer underviser mig. Jeg fik også hjælp til at studere, da skolerne lukkede. Efter skole hjælper jeg min mor med husholdningen. Min drøm er at blive lærer og hjælpe andre fattige børn med at få en uddannelse.